Foredrag på Byarkivet i Hansaparken tirsdag 13. mars kl. 19.00 - Bente Borgen

Vi åpner døren og ser på en lang og levende historie - fra læringsanstalt til moderne barnehage. Vi er så heldige at den 95 år gamle, engasjerte Lita Blom også vil være tilstede. Hun begynte arbeidet sitt ved Barneasylet i 1939 og var der til nærmere 1970.

Jeg skal prøve å formidle husets historie fra det ble bygget i 1752 som skole.

For å levendegjøre disse 266 årene, vil jeg trekke fram noen av dem som har hatt en tilknytning både til skolen i veldig gmmel tid, men også til Barneasylet fra etter 1841.

F.eks Margrethe Friele, gift Martens, den bergenske skuespillerennen Fredrikke Nilsen og Forvald-familien representert av en av grunnleggerne til Bergens Museum Ludvig Sverre og hans brors barnebarn Concordia Forvald.

Vi får et innblikk i 1900 - tallet med Barneasylet og Bergen bys sosialvesens, Mamma Haage og Lita Bloms gjerning og engasjement i nærmere 30 år. Sterke kvinner som har satt sitt preg på barnehagen i ulike tider og ut fra ulike rammer og forutsetninger.

VELKOMMEN !