Bergens Barneasyl i hjertet av Bergen.

Bergens Barneasyl ble først bygget som skole i 1752 av Kong Fredrik V i Danmark. Kongen bestemte utseende, innholdet i undervisningen og hvem som skulle få gå på Bergens stolthet, den nye internatskolen. Skolen skulle oppkalles etter han, og fikk navnet "Seminarium Fredericianum".

Her har det vært over 250 år med pedagogikk, kultur, oppdragelse og omsorg. Det hele startet med et ønske om en høyere skole i 1750, en avdeling for latinskolens flinkeste elever, en realskole for bergensere.

Det fortsatte med museum, kirke, privatundervisning og asyl/fristed for barn både under, i og etter skolealder. Flere tusen barn og ungdommer har hatt sitt tilhold her. Mange voksne kvinner og menn har preget de unge sinn i dette huset, og tusenvis av barn har lyttet og lært.

Teologfruen Margrethe Friele, gift Arentz, musikk- og språklærer og museumsleder Ludvig Forvald, hans brors barnebarn Concordia Forvald og Ibsens inspirasjon, skuespiller Fredrikke Nielsen er bare få av mange navn som har vært innom dette historiske bygget.

Bergens Barneasyl, "Seminarium Fredericianum", kjært barn har iallefall to navn. Det store gule huset som har overlevd all Bergens bybranner. Der pedagogikken og omsorgen fremdeles går hånd i hånd. Det største trehuset Bergen fremdeles har siden 1700-tallet.